Crumb

Robert Crumb er født i Philadelphia i 1943 og han gikk på skole i California til han var nitten. Han tegnet tyggegummikort samt syke gratulasjonskort for American Greetings i Cleveland. Etter at han giftet seg i 1964 loffet han rundt med kona i USA og Europa, spilte banjo og tegnet iblant serier for Harvey Kurtzmans humortidsskrift Help! I 1965 gjorde hans burleske og erotiske frittalende tegneserieføljetong ?Fritz the Cat? entre i mannfolkbladet Cavalier. Ralph Bakshi overførte Fritz the Cat til det store lerretet da den ble til en animert langfilm i 1971, men Crumb selv tok imidlertid heftig avstand fra filmen. I 1967 utga han sammen med Dan Donahue og Charles Plymell tegneseriebladet Zap ? dermed var undergrunnsbevegelsen i tegneserieverden født. Crumb er fortsatt den mest kjente av undergrunnstegnerne. Han var ? og er stadig ? umulig å sette merkelapp på. Han drev gjøn med alt og alle. Anarkistisk er han. Mange vil kalle ham pervers, umoden, kvinnefiendtlig. Alltid har han forsøkt å dempe oppmerksomheten rundt seg: ?It?s only lines on paper,med mer, folks!? I et tidlig intervju i tidsskriftet Rolling Stone forklarte han: – Vi undergroundtegnere forsøker å gjenskape de greiene som tente oss da vi var småunger. Jeg vokste opp med tegneserieblader og TV, det er alt jeg kjenner til. Til alle tider har kunstnere tatt i bruk det som var tilgjengelig. En viss gruppe holder alltid de gamle tradisjonene høyt og maler fordi de syntes det er ?stilig?. Dumskap! – Hva som tiltaler meg når det gjelder tegneserier er vanskelig å presisere. Alt sammen, hele mediet. Nesten alt som lages er interessant. ? Delvis handler det jo om nostalgi. Tegneserier er en folkelig amerikansk kunstform. Vil man tenne folk skal man ta et medium som de kjenner til og gjøre noe nytt ut av det gamle mediet. – Jeg elsker den kulturen jeg har vokst opp i ? tegneserier, reklame, flaksekorker. Crumb er frittalende. Han er også svart tankevekkende og meget morsom. Humorseriene hans følger sjelden de konvensjonelle humorreglene og blir derfor hysterisk morsomme. Han er en overtruffet spesialist på poengløsheter. Terry Zwigoff (f. 1948) som har regissert denne filmen debuterte med ?LOUIE BLUIE? (1985), et dokumenterportrett av den legendariske bluesmusikeren Howard Armstrong. Han ble først kjent da han først i 1994, vant Grand Prix i Sundance-festivalen for CRUMB, et portrett av den kontroversielle tegneserieskaperen Robert Crumb og hans uvanlige familie. Etter denne suksessen brukte Zwigoff fem år på å lage spillefilm av Daniel Clowes‘ undergrunnstegneserie «Ghost World«. Filmen med samme navn kom ut i 2000. 

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s